Şcoala lui Maxy
Tia Peltz (fiica scriitorului Peltz), din păcate, nu prea era în graţiile profesorului. Deşi foarte talentată, se lăsa dusă de stilizări facile, pe care Maxy le ironiza adesea. Dar Tia nu s-a lăsat descurajată de acest tratament şi şi-a dezvoltat cariera ei pe linia dorită.
Dorio Lazăr pornea şi el în structurarea desenului de la idei decorativiste preconcepute, neagreate de maestru. A avut o carieră publică impresionantă ca sculptor, pe linia realismului socialist, linie pe care a părăsit-o, bineînţeles, după ce s-a mutat în Germamia. Acolo a reluat arta bidimensionalităţii, creînd picturi apreciate – compoziţii abstracte de forme din planuri simplificate puternic colorate.
La sfârşitul lunii August 1944, în clasa lui Maxy s-a produs un eveniment nemaipomenit. Au intrat pe uşă câţiva soldaţi americani, iar colega noastră Lica s-a ridicat de pe scaunul din faţa şevaletului ei şi a strigat către unul dintre ei “Saul!”. Căci era prima revedere – după foarte mulţi ani – a celor doi fraţi.
Saul Steinberg plecase în anii treizeci ai secolului trecut în Italia, pentru a studia arhitectura, dar a trebuit să plece mai departe, ajungând în Statele Unite, unde a devenit principalul reprezentant al graficii moderne americane şi, în orice caz, de prim rang – al celei occidentale. Depăşind cu mult graniţele caricaturii, el a configurat un tip superior de grafică în care – prin mijloacele folosite, integra un fel de umor filozofic. El interfera, comenta sau anula limitele dintre limbajul cuvintelor şi cel al formelor. În imaginile lui gesturile deveneau cuvinte sau formele figurale tranzitau firesc spre cele abstracte. (Cer scuze pentru această volută a mea în afara temei textului meu despre şcoala lui Maxy. Amintirile nu se lasă anulate de cerinţa rigorii unei expuneri, ci zumzăie în jurul ei cu o insistenţă imperativă.)
Lica Roman, născută Steinberg, s-a stabilit curând după război în Franţa. Pictura ei -figurativă sau abstractă – a reuşit să se impună prin impactul puternic al formelor şi rafinamentul culorilor, calităţi care se străvedeau încă din studiile ei în clasa lui Maxy.
Un alt elev al lui Maxy stabilit în Franţa este Mihai Leibovici, cunoscut la noi şi sub numele de Mihai Danu. Şi-a reluat numele originar la Paris, unde a continuat o activitate prolifică şi s-a făcut cunoscut printr-o pictură figurativ-sintetizatoare.
Bill Juster, plecat în Canada, deşi cu formaţie de architect, a practicat cu pasiune grafica pe linia unui suprarealism abstract, creînd prin imaginile sale un univers întunecat, apăsător.
Parerea cititorului!
Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de
e-mail in cadrul mesajului.