Lecturi despre temeiurile sau lipsa de temeiuri a istoriei artei1. (2005)
Tema principală a cărţii lui Donald Preziosi, „Rethinking Art History. Meditations on a coy science”, este negarea radicală a istoriei artei ca disciplină ştiinţifică. D. Preziosi propune înlocuirea ei cu o suită de „tablouri sincronice”, defalcate din desfăşurarea liniară temporală, conturarea pe baza relaţiilor sociale şi mentalităţilor culturale ale câte unei fragment a acestei desfăşurări, fără aprecieri stilistice despre arta epocii respective. Condamnarea clasificărilor şi „sincronism contra diacronism” în disciplinele istorice (pe care nu le mai doreşte „istorice”, cerându-le să nu mai analizeze cursul temporal al evenimentelor) sunt temele „fierbinţi” (sau „cool”?) adoptate de D.Preziosi, înregimentat sub steagul „relativismului” total.
În ansamblu, cartea lui D.P. conţine o „deconstrucţie” (a se citi negare) a conceptelor de bază ale umanismului şi, ca o consecinţă ce i se pare necesară, a disciplinelor umaniste în general, nu numai a istoriei artei. Împotrivirea faţă de concepţia renascentistă – omul în centrul lumii, omul-măsura tuturor lucrurilor, etc.- este combinată cu condamnarea cartezianismului şi raţionalismului şi negarea existenţei individualităţilor umane. Anti-kantianismul lui D.P. este promovat prin argumente greu de desluşit, deşi autorul ţine să-l marcheze şi pe acesta.
Pentru a-şi fundamenta anti-umanismul şi opoziţia implicită faţă de noţiunea de „umanitate”, D.P. va rezerva chiar un întreg capitol demonstraţiei că arta nu este un specific al hominizilor, ci a existat şi înainte de această fază biologică, prin dovada existenţei unor urme de construcţii cu forme regulate la pre-hominizi, uitând că formele regulate, denotând o organizare superioară, sunt caracteristice şi pentru construcţiile albinelor sau altor fiinţe.
Parerea cititorului!
Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de
e-mail in cadrul mesajului.