Header-Image

Cuprins

  • Şcoala lui Maxy
  • Eva Cerbu (august 1924 – mai 2008)
  • Victor Brauner1. (Text publicat în 1966)
  • Delacroix astăzi1. (Text difuzat parţial la „Radio Cultural” în 1998.)
  • Scrisoare către un colecţionar de artă1
  • Paradoxuri imaginare şi paradoxuri autentice1, 2004
  • Freudism şi postmodernism
  • Din întâmplările cu literaţi şi pictori. Sau: Grete Tartler şi Van Gogh
  • Hans Belting şi viziunea apocaliptică asupra istoriei artei. (2010)
  • Lecturi despre temeiurile sau lipsa de temeiuri a istoriei artei1. (2005)
  • Justificare 2010
  • Justificare 2006




Parerea cititorului! Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de e-mail in cadrul mesajului.



Lecturi despre temeiurile sau lipsa de temeiuri a istoriei artei1. (2005)

Clasificările şi istoria
Romantismul este cel care, la sfârşitul secolului XVIII şi începutul celui de-al XIX-lea, atacând monolitismul viziunii clasiciste despre dezvoltarea artei, a instaurat conştiinţa pluralităţii idealurilor artistice, traduse în şcoli artistice diferite, în stiluri diferite, raportate la evoluţiile istorice şi sociale. Este terenul pe care s-a dezvoltat istoriografia artei: în direcţia discernerii capitolelor principale ale istoriei fenomenelor artistice, stabilind liniile directoare pentru fiecare capitol, artiştii-pilot care au condus evoluţia, etc. După conturarea complexă a conceptului de Renaştere de către Burckhardt, a apărut pleiada istoricilor care s-au străduit să distingă o anumită schemă –de preferinţă binară- a dezvoltării istorice, dela împărţirea wölffliniană Renaştere-Baroc, la cea worringeriană -abstracţionism-empatie, sau cea a lui Riegl – haptic-tactil, apărând ulterior alte împărţiri binare ca impresionism–expresionism, sau împărţiri tripartite, de sursă hegeliană sau direct inspirate de biologie, pedalând pe pretinsa repetare a unor cicluri: arhaic-clasic-romantic (sau baroc), sau clasicism-manierism-baroc, etc.
În etapa modernismului de la sfârşitul secolului XIX (cu rădăcini în unele ramuri ale romantismului) şi prima parte a veacului XX- întreaga evoluţie a artelor plastice a constat în strădania intensă şi dificilă de epurare a imaginii de balastul literaturizant, găsirea modalităţilor unui limbaj specific plastic, bazat pe elementele lui fundamentale –linie, valoare, culoare, volumetrie, echilibru compoziţional, fie că s-a dezvoltat pe linia impresionismului, sintetismului, fovismului, cubismului sau futurismului, fie pe aceia a curentelor abstracte, care au urmat ca o evoluţie logică. Formalismul, concentrarea asupra mijloacelor formale, urmărea exploatarea eficacităţii semantice a formelor şi structurarea lor asemenea organismelor, urmărea să delimiteze specificul artei plastice prin efectul direct al formelor cu un grad mare de organizare. A fost un efort de mare anvergură în căutarea soluţiilor celor mai viguroase, celor mai eficace, chiar provocătoare. Direcţia a fost creatoare de iconografii specifice, combinaţii de semne, figurative sau abstracte, care au înglobat conţinutul preocupărilor spirituale ale epocii.

  1. Text scris în 2004/2005.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29




Parerea cititorului! Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de e-mail in cadrul mesajului.



®2010 Yvonne Hasan. All rights reserved.
Designed by
e Jump Media